شیرینی

طرز تهیه کیک یزدی

کیک یزدی را اینبار در خانه درست کنید !

مراحل تولید کیک یزدی

کیک یزدی را شاید خیلی از ما با خاطرات بچگی و خوردن کاغذ کیک یزدی که از خود آن نیز خوشمزه‌تر بود یاد کنیم! اما این شیرینی خوشمزه با این حال که خیلی از انواع شیرینی‌های مختلف از جمله نان خامه ای و شیرینی کشمشی به بازار آمدند هم از یاد هیچ کس نرفت، چون که همه خوب می‌دانند که طعم این شیرینی، خوشمزگی چای (چای نبات) را دوچندان می‌کند.

کیک یزدی و چای نبات

( این شیرینی همانند شیرینی دانمارکی و شیرینی نان خامه‌ای مناسب برای مهمانی و پذیرایی‌های مجلسی می‌باشد).

با ما همراه باشید تا دستور پخت خانگی این شیرینی یا کیک لذیذ را یاد بگیرید.

طرز تهیه کیک یزدی (برای 8 نفر)

مواد لازم

مواد لازم

  • آرد سفید:300 گرم
  • تخم مرغ :3 عدد
  • شکر :200 گرم
  •  ماست غلیظ :150 گرم
  • روغن مایع :175 گرم
  • عسل:یک قاشق غذاخوری
  •  بیکینگ پودر :1 قاشق غذاخوری
  • پودر هل :یک و نیم قاشق غذاخوری
  • گلاب:3 قاشق غذاخوری

مراحل آماده‌سازی کیک یزدی ترد و خوشمزه

تهیه کیک یزدی

ابتدا همه مواد را از یک ساعت قبل از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. بعد فر را با دمای 200 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. تخم‌مرغ‌ها را در ظرف مناسبی بشکنید و با همزن برقی چند دقیقه هم بزنید تا کاملا یکدست شود. سپس شکر را به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا کرم رنگ شود. بعد روغن مایع را به مخلوط شکر و تخم‌مرغ کرم رنگ شده اضافه کنید و هم بزنید .

بعد از کمی همزدن مخلوط ماست را هم اضافه کنید و با مواد میکس کنید. بعد از مخلوط ماست به ترتیب گلاب ، هل و عسل را اضافه کرده و هم بزنید. مخلوط آرد و بکینگ‌پودر را با هم الک کنید و کم کم در چند مرحله به مواد مخلوط کنید و با همزن به آرامی هم بزنید. مایع آماده شده را سریعا به مرحله بعدی که ریختن در داخل قالب است میبریم تا مایه کیک منتظر نماند.
مایه آماده شده را با قیف و یا با قاشق در قالب مافین که قبلا کاغذ مخصوص کیک یزدی گذاشته‌ایم ریخته و تقریبا دو سوم قالب را پر می‌کنیم. فقط دقت کنید قالب‌ها را سرخالی پر کنید، اگر قالب را از مواد پر کنید در هنگام پف کردن کیک، مواد از قالب سرریز کرده و کارتان خراب می‌شود! با ته قاشق وسط مایه را مقداری گود کنید و کمی کنجد داخلش بریزید.
قالب کیک یزدی

مرحله نهایی پخت کیک یزدی

سینی را برای 10 دقیقه در فر با دمای 200  درجه سانتی‌گراد که قبلا گرم شده قرار داده تا کیک ها کاملا پف کنند. وقتی کیک‌ها پف کردند، درجه فر را کمتر کرده و به دمای 180 درجه می‌رسانیم و 10 دقیقه دیگر اجازه می‌دهیم تا کیک‌ها طلایی و پخته شوند. بعد از پخته شدن، کیک یزدی‌ها را از فر در بیاورید و اجازه دهید سرد شوند و سپس در ظرف مورد نظر بچینید و به همراه عزیزانتان با چای عصرانه میل کنید.

نوش جان

کیک یزدی

 نکاتی که ممکن است باعث پف نکردن کیک یزدی شوند:

  1. ممکن است اندازه‌هایتان دقیق نباشد.
  2. زمان مخلوط کردن، مواد زیاد یا کم بوده باشد.
  3. دمای فرتان مناسب نبوده باشد.
  4. در هنگام مخلوط کردن، ترتیب افزدون مواد را رعایت نکرده باشید.
  5. کره یا تخم‌مرغ، هم دما با محیط نشده باشند.
  6. بکینگ‌پودر تاریخ گذشته و یا کم بوده باشد.
  7. مقدار روغن بیش از حد بوده باشد.
  8.  قالب کیک نسبت به مایه آن بزرگ بوده باشد.
  9. قالب کیک یزدی نباید چرب شود. زیرا بر اثر حرارت بالا چربی وارد بافت کیک می‌شود و پف کیک را می‌خواباند. پس حتما از قالب‌های نچسب برای تهیه کیک یزدی استفاده کنید.
  10. قالب کیکی را که قبلا استفاده کردیدحتما یک بار دیگر بشویید و کاملا خشک کنید تا هیچ اثری از چربی روی آن باقی نمانده باشد.
  11. اگر در هنگام پختن کیک در فر را باز و بسته کنید یا آن را خیلی زودتر از اتمام پخت باز کنید وسط کیک شما پف نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *